BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

بوسي

12/24/2008

يـــــوم من حيــــاتي (2)




**يــــ من حيــــ~2~ـــاتي ــــــوم**





~{(دا الجزء التاني من مسلسل يوم من حياتي)}~


أنا وصلت المرة اللي فاتت عند الوكيله وبعد الوكيلة الآتـــــي:


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


بعد الاستقرار في الفصل يبدأ المشوار الدراسي الذي لم أعد أتحمله تمر علي كل حصة كأنها عشر قرون


انتظر انتهاء اليوم المدرسي بفارغ الصبر..


عزائي الوحيد هم أصدقائي ومعلمتي الحبيبة ((مدرسة حاسب آلي))لاغير..


فإيمـ روحي ــان أنا وهي كالروح والجسد لا نفترق فهي في منزلة أختي شيماء


وســــارة الأديبه البريئة ذات الكلمات الرقيقة التي تثلج الصدر وتزيح الهم


وإيمان2 (سعودية) لها لمساتها المميزة في يومي المدرسي بالاضافة إلى [ضربه أو قرصه أو علقه محترمه]


ومروة وفاطمة ومقبــولة لا أستغني عن خفة دمهم ..دلال ومنيرة النشيطتان تشجعانني بنشاطهما دون أن تعلما بذلك..


لطالما كان ترتيبي الأول بتقدير ممتاز وما زلت ولله الحمد ولكن في سنتي هذه لا أعلم ما أصابني خمول وكسل


ربما ظروفي النفسية التي أمر بهــا لها الدور في ذلك....


ولا أستثني أحداً من بنات فصلي فكلهن عوامل مهمة في طقس الفصل بالنسبة لي وكلهن غالياتٍ على قلبي ...


وأخيرا إفراج..... ما إن ينتهــي اليوم الدراسي الطويل ..أغادر أنا وأختي وإيمان سوياً في سيارتنا ....

أرجع للبيت..وعصافير بطني تزقزق جوعاً أنادي أمــ الحبيبة ـــي أين انت

كي أسلم عليها وأقبلها

و أسألها عن محتويات الغداء .... ثم أبدل ملابسي وأصلي الظهر ..

ألقي نظرة علــى هاتفي..

آه حسناً لاشيء لا رسالة ولا اتصال ألقي به ثم أذهب أنا وأختي لمساعدة أمي في تنظيم سفرة الطعام

بعد الإنتهاء اتجه إلى غرفتي ألقي بجسدي المنهك على السرير أغط في نومٍ أعمق من عميق

من الساعة الـ3 عصراً وحتــــى الساعة الـ5 والنصف.. تأتي أختي لتوقظني فينهال عليها من لساني

بعض الألفاظ (غيرالجارحه) أو ضربةٍ بكفي على وجهها ... كل هذا يصدر مني دون أن أشعر..

استيقظ وأصلي العصر واصنع لي ولأختي كوب نسكافيه أو كباتشينو ...

ارتشف كوبي وأنا أدرس ..أحب الدراسة وأنا جالسة على سريري وكان الله بعوني فأنا أبطء من السلحفاة في كل شيء

تأخذ مني الدراسة وقتاً كبيراً

وياسعادتي ان انتهيت منها مبكراً ..أستغل وقتي بموهبتي المحببه إلى قلبي الرســـــم أوأسرع فوراً إلى الكمبيوتر

حيث يكون العالم في راحة يدي بدخولي عالم الانترنت الواسع وكل ما يأخذ وقتي هي مدونتي

مع أنها مازالت طفلة في شهورها الأولى والاستفادة من بعض المواقع والمنتديات والتجوال في العديد من المدونات

ولي صديقات أكلمهن على بريدي الإلكتروني...

في الساعة الـ9 تكون أمي وأختي في المطبخ يحضران العشاء ..لا أكلف نفسي بمساعدتهن إلا قليلاً

لأنني لا أحب المطبخ ولا العمل فيه باستثناء الحلويات ليس علي إلا أن ينادوني كالملكة لكي آكل ثم أقوم بعد العشاء بترتيب المنزل وكنسه ..

عند الساعة الـ10 أو الـ11 نقبل رأسي أمي وأبي ثم نخلد جميعاً للنوم فهو عمل جمــــاعي كما يقول أبـــ الغالي ــي

كلهم ينامون أما أنا أظل في سريري سارحة في عالمي الخيالي بتفكيري الحالم أو أمسك بهاتفي فأستمع لما فيه من أناشيد

أو قراءة رسائل قديمة من أحباب قلبي أو مشاهدة الصور ومقاطع الفيديو ....

لا أستطيع أن أنام كالناس حتى ولو كنت سأموت نعساً لا أعلم أ مرض ذلك أم ماذا وهل هو الأرق الذي يحكى عنه...

وهكذا إلى أن أشعر بالتعب الشديد ثم أقول أذكاري وأنام...................

وهكذا كل يوم تتشابه أيامــــــــــي إلا إذا كان هناك حدثٌ مميز

..................

وهذا هو يـــــ من حيـــــــاتي ـــــوم

ألقاكم ^_^

26 التعليقات:

♥..~*شـــوشـــو هـــانــم*~..♥ يقول...

أوووووووووووووووووووووووووول تعليق

طبعا انا مظلومه معاها في حياتها اللي هي مبسوطه بيها دي
اروح اصحيها تضربني
تقعد عالنت متبقاش عايزة تقوم أفضل
أتحايل عليها بالنص ساعه
قومي يابسمه
يابسومه
يابسومه النعومه
ولكن ..(لقد أسمعت إذ ناديت حياً ولكن لا حياة لمن ينادي)..
الله يصبرني

Kiara يقول...

والله انتي عثل

بس حاولي تدخلي المطبخ شويه صدقيني لذيذ موت لما تاكليهم حاجه وتعجبهم

marmar يقول...

ههههههههههههههههههه يا عيني عليكي يا بنتي ايه يا بت العناء ده الي بتعمليه في حياتك رسم ايه وبطيخ ايه اعدي يا بت ذاااااكري شوية على بعض
بس . انا كمان كنت بذاكر عل سرير وانا في المدرسه ههههههههههههههههه
بس مكلمتناش عن الوكيلة ومغامراتك معاها يا جميلة
كملي وقولي بس اعدي ذاكري شوية عشان ربنا يكرمك يا سكرة

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

shosho*:
ماشي ياشوشو هانم لازم فضايح يعني

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

مولان :
اسكتي مش انا طبخت امبارح اول مرة فحياتي بس والله كان الاكل طعمه يجنن والكل عجبهم ومسحوا الاطباق ههههههههههههههه

شكرا على مرورك

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

marmar :
انت يابت اوعي تقولي على الرسم حبيبي كده بجد انا همص دمك

ولا يهمك هبقى اقولك الوكيله بتعمل ايه متخافيش
انا بزاكر والله بس مخي مقفل خاااالص
بالله ادعيلي اجيب نسبه 98% أو 99%

Unknown يقول...

أحلى ما في الكلام اني استمتعت بيه قوي ليه مش عارف بس هو كده وخلاص
مودتي لكِ وبجد شكرا على زياراتك الدائمة لمدونتي

Rzalp يقول...

والله انتى دمك خفيف
المشكلة بقا انى لما بسمع سيرة الاكل بتدب فيا طاقة غريبة
ولما اشم ريحته اتجنن
وانا عينى قرئت كلمة مطبخ
عشان كده اوصيكى تعمليلى اى حاجة تتاكل
وطبعا رقم الاسعاف اول رقم على المحمول عندى
اه وربنا عشان انا طفس ولما اشوف الاكل اتفجع
تخيلى ان وزنى 52 ومتقوليش لحد برضوا
وباكل 6 مرات فى اليوم ده غير الاكل اللي بين كل اكلة
حاجة كده تسليك زور
واقوم اكل الساعة 3 او الفجر حسب ما العصافير اللي فى بطنى تصوصو ده انا شاكك انها مش عصافير ربما نوع اخر من الطيور او الحيوانات الشرسة
المهم
ذاكرى وخلي بالك من مذكرتك
وشاكر مرورك عندى
واستعدى بقا عشان الدراسة عندى هتبدا قريب
وهفتح صفحة اتلقى فيها كل ارائكم واقتراحاتكم لمعهد الرذالة العالة
وربنا يوفقك
وكريسماس سعيد
وسنة جديدة كلها خير
وتحياتى

غير معرف يقول...

شئ جميل وممتع أن تقضى يومك هاكذا ولكن التجديد باعث على عدم الملل والرتابة المعتادة ... ونحن فى إنتظار جديدك ..

zainab يقول...

بوسى حبيبتى

اليوم عندك جميل قوى ماشاء الله
ماشى يا ست بوسى هانم بقى بترجعى من المدرسه ماتلاقيش حد رن عليكى أمال انا فين انتى زى القطط بتاكلى و تنكرى

**************
بوسى ربنا يخليلك كل أصدقائك اللى معاكى وابقى سلميلى على إيمان (1)
**************
ثانيا إلى شوشوأخت بوسى معلش يا شوشو
أصل القعده على الكمبيوتر بتش الواحد
والبت بوسى لما اشوفها هضربها لك ازاى تضربك معلش ياستى

****************
تحياتى

zainab يقول...

نسيت كمان أقولك خدى بالك من مذاكرتك يا بوسى بلاش كسل وخمول

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

كاتب مصري :
شكرا على مرورك
ابقى شرفني دايما
جزاك الله خيرا

فارس القمر يقول...

يومياتك
استمتعت وانا بقرا فيها حلوة قوى

دمتى بخير

romansy يقول...

ايعزيزتى بسمه
انا شايف انك مشاعرك سابقه سنك بكتير احساسك جميل
بس الصداقه دى شئ صعب لازم نحافظ عليها
ونحاول منردش الاساءه بالساءه
لازم نكون كويسين مع بعض على قد ما نقدر
ونحاول
بس

فارس بلا جواد يقول...

كلام جيد سردتيه باسلوب رائع
تقبل مرورى
فارس بلا جواد

زوزو و بوسى يقول...

حبيبتى بوسى

وكمان ماردتيش على التعليق بتاعى ده أنا هاوريكى بس لما أشوفك وإياكى تجيبى حجه
مش هاسامحك أبدا
أنا زحلانه منك خالص

زوزو(زينب)

دينا حامد يقول...

اكتر جملة عجبتني

بعد الاستقرار في الفصل يبدأ المشوار الدراسي الذي لم أعد أتحمله تمر علي كل حصة كأنها عشر قرون
انتظر انتهاء اليوم المدرسي بفارغ الصبر..

ايه يابنتي الفن ده ابداع مابعده ابداع d:
شوفتي الفشل

تعرفي انا زيك ولا بطيق المطبخ اكتر حاجة بتعكنني هو كان معمول لي عمل بعدم دخوله بس لما بعمل حاجة وبتبقى اختراعي يعني بتبقى حلوة وبتتاكل يعني لاني باكلها لوحدي d:

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

Rzalp :
لأ انت فعلاً بطنك مفيهاش عصافير دي فيها حيوانات شرسة أسود مثلا أو نمور أو ضباع ههههه
بس ماشاء الله عليك عشان متقولش إني نقيت عليك
.....

شكرا لمرورك
وكل سنه وانت طيب انت طيب

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

يوميات مصرية :
شكرا على نصيحتك
عندك حق المفروض الواحد يجدد في يومه
عشان ميملش
شكرا لمرورك
شرفني دايما

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

zainab :
زوزو حبيبتي
ههههههههههه لا والله انا كاتبه اليوم ده قبل ما اديكي رقمي يابت
اوعي تزعلي اقصد يابرنسيسه
انا هعمل نشرة اقول فيها انك بترني عليا وترسليلي مسجات حلوة زيك
.....
إيمان (1) هههههههههه حلوة
بتسلم عليكي
.....
وبعدين تعالي هنا انت بتقومي البت شيماء عليا
لأ حيب كدا انا اللي هضربك ههههه

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

فارس القمر:
شكرا جزيلا على مرورك نورتني

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

romansy :

مش فاهمه قصد حضرتك
( مشاعرك سابقه سنك بكتير )
هي فعلا الصداقه شيء لازم نحافظ عليه وانا الحمد لله صداقتي قويه اوي مع صحاباتي والناس بتحبني من غير ما تعرفني وعمري ماقابلت الاساءه بالاساءه ابدا بالعكس انا طيبه زيادة عن اللزوم وبسامح بسرعه بس قليلا تلاقيني طولت في زعلي من حد لان السبب بيكون فعلا يستاهل
....
شكرا لمرورك

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

فارس بلا جواد :
شكرا على مرورك جزاك الله خيرا
ياريت تشرفنا دايما

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

زوزو و بوسى :
هي هي هي هي هرد على المدونه اللي نصها ملكي
انت يابت مستأزنتيش مني عشان تعلقي من المدونه بتاعتنا هههههههههههه
لأ بجد حلووووووووووووة ايوة كدا عشان حد يعبرنا

..........
تزعليس بقى مني ياثكولة انا والله مثغوووووووووووله خاااااااااالث وانت عالفه ان ماما وبابا بيشيلوا النت في ايام المدرثه
واااااااااااااء
امتى ارتاح من الحصار دا هههههههههههههه
والله انا اسيب الناس كلها وارد عليكي انت ياعمري
وحثتيييييينيييييييي موووووووت

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

دينا حامد :
هههههههههه حلووووة انت بجد يادينا كان معمولك عمل ولاتهريج
هوكمان الاكل بيتاكل عشان انت اللي بتكليه
لأ انا بردو بحس ان في حد عاملي عمل مش بطيق المطبخ ابدا
بس بستمتع جدا وانا بعمل حلويات
عليا شوية حلويات تاكلي صوابع رجلك وراهم ههههههههههه
شكرا لمرورك
ابقي زوريني دايما^_^

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أختى الصغيرة بسمة
تحياتى
احر مرة زورت فيها المدونة مكنتيش لسه كتبتى الجزء الثانى (ده قبل موضوع اخواننا فى غزة)وعلى فكرة انا بستمتع جدا بالذكريات المدرسيه دى بترجعنى لايام الشقاوة الجميلة(انا كنت عفريت وكنت طالب فاشل جدا)ياريت ماتعمليش زيى وابقى ذاكرى كويس وركزى عشان ربنا يكرمك وان شاء الله تجيبى 99.9%
تقبلى مرورى وتحياتى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته