BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

بوسي

12/17/2008

يــــــوم من حيــــاتي

** يـــــــــــــ من حيــــــــــاتي ـــــــــــــوم **





بينما أنا غارقة في نومي أمثل دوراً في حلمي ..إذ بصوت أمي الحنون تناديني لتوقظني لصلاة الفجر

أفتح عيناي وأقول أذكار الإستيقاظ تلقائياً فقد اعتدت عليها.. أرفع غطائي بتثاقل ..آه ما أبرد الجو.. أذهب مسرعة لكي أتوضأ ثم أصلي .. يتلو صلاتي بعضاً من أذكارالصلاة والصباح ثم ارتمي على سريري لإكمال نومي مستغلةً ما بقي من الوقت قبل موعد المدرسة..

ما أن أضع رأسي على الوسادة سرعان ماتعاود أمي الكرة.

أحياناً تدعني نائمة كي أستيقظ وحدي اعتماداً على نفسي ولكن مسكينة أنت ياأمي فلا أمل في ذلك إلا إن كانت معجزة

فتأتي وقد قارب وقت رحيل أبي وأخوتي لتوقظني ولكن ما الفائدة فالوقت ضيق.

وهكذا أمي أعطتني درساًكي أتأدب .. قررت أن اضبط منبه هاتفي ولكن أيضاً لا أمل ما أن يصدر صوته المزعج أغلقه وأرجع فوراً للنوم..

حسناً ها قد صحوت بعد عناءٍ طويــل ومحاربه مع النعس الشديد .. أغسل وجهي ثم ارتدي زي المدرسة الذي لا أحب لونه..

أطلب من أختي أن تحضر لي جوارب كي البسها وأخيراً أقف أمام تسريحتي ..نحن النساء لا غنى لنا عنها..

فبدايةً من شعري وربطته وأقراطاً كلون سترتي إلى حذاءٍ مناسب (أكرمكم الله) ..

ماأن أنتهي يكون إفطاري آخر ما أفكر فيه مع ذلك لا غنى لي عن كوبٍ من الشاي الساخن الممزوج بالحليب..

وفجأة يعلن أبي أن الوقت قد حان للمغادرة ,ألبس عبائتي وأقبل أمــي واطلب منها الدعاء لي ..

ثم أخرج من المنزل وايضاً لا انسى أذكاري ثم اتجه للسيارة ألقي السلام على من فيها

وننطلق ..استغل وقت وجودي في السيارة بالإستغفار أو مراجعة مادة ما تكون إختباراً في أول حصة..

عند الوصول إلى المدرسه ألقي التحية على أبي الحبيب مع إلقاء قبلةٍ طائرة مني إليه ونصيحةٍ منه إلي أنا وأختي..

عند دخول المدرسة أخلع عبائتي ..وآهٍ ياشعري على ماحدث بك ..فتصلح لي أختي ما خرب منه ..

دائماً نصل المدرسة قرب وقت انتهاء الإذاعه, أركض إلى طابور صفي .. ما أن أقف حتى تشعر بي صديقتي إيمان فتلتفت بوجهها إلي مبتسمه فأبادلها أيضاً بابتسامه.. أشتاق لها كل يومٍ كأنني لم أرها منذ سنين...

وعندما نذهب متجهين للدخول إلى فصلنا لا بد أن نلقى وكيلة المدرسة في طريقنا..

كم أخاف منها... وعند الإقتراب منها أسرع في خطوتي كي أتعداها ...أحياناً وليس كثيراً تناديني تعليقاً علــى مخالفةً ما في هيئتي ..ولكنني كثيراً ماأكون بريئةً من تلك الاتهامات.. فمثلاً:تتهمني بوضع كريم تفتيح البشرة وأنا والله لم أفعل لكنها تصمم على اتهامها فماذا أفعل؟؟ ..لا أستطيع السكوت عن حقي أبدا أدافع عن نفسي بكل ما أملك من قوة ولكن لا أمل في أن أفوز في هذه الحرب..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

وللحديث بقيه ولكنني لم أرد أن أطيل عليكم إن أردتم مني أن أكمل البقيه فلا مانع عندي

أتمنى أن لا أكون قد أزعجتكم
ألقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاكم ^_^




31 التعليقات:

فارس القمر يقول...

اوووووووووووووووووووووووووووول

























تعليــــــــــــــــــــــــــــــق







هقـــــــــــــرا وارجع للتعليق

فارس القمر يقول...

مااجمل ايام الدراسه ادفع عمرى وارجع للدراسه تانى دى كانت ايام زى العسل
اقلوا ان الواحد مافيش مسؤليه وكان يعرف اى حاجه
دلوقتى بقى واااااااااااااااااع
الشغل والدنيا كلها على دماغك
بارك الله فيكى وفى اهلك وربنا يخلهولمك وياركلك فى والدك لنصيحه الصباح يخليلك صاحبتك حبيبتك والله يسامح الوكيله
المهم هيا ماما ماتخليهاش تتعب نفسها وتجيب براد ميه سقعه وتعلقوا فوق السرير وبدل ماتتعب نفسها وتصحيكى تشد الحبل والباقى انتى اكيد عارفاة
هههههههههههه

تقبلى مرورى وكلامى الكتير دا

marmar يقول...

هيهيهيهيهيهيهيي اول تعليييق
يا سكر انتي ولله مينفعش تزعجينا ابدا
وكملي القصه الشيقه عشان عايزة اعرف ايه حصل مع ست الكتكوته الوكيلة
عشان انا كان عندي عقده وانا ف المدرسه من الوكيلة انا كمان وكتبت فيها بوست ساخر عندي عل بلوج
ادخلي اقريه اسمه صفاء الشمطاء
لازم تكملي القصه


اختك مرمر

marmar يقول...

لا شكلي مش اول تعليق خالص
انا نسيت انك عملا اشراف تعليقات يمكن لسه منزلتيش التعليقات


معلش اعيش واخد غيرها هههههههههههههه

Unknown يقول...

طبعا تكملي .. فكرتيني بنفسي أيام المدرسة بس خلاص راحت أيامها بكرة لما ربنا يوفقك وتدخلي الكلية هتلاقي الجو فيها أحلى بكتير
انت في السعودية مش كده تقريبا يعني فهمت كده من كلامك
ربنا يوفقك

Kiara يقول...

ياااااااااااااااااه فكرتيني بايام المدرسه
اييييييييييييييييه ايام

ربنا مش يحرمني منك ياقمر مش عارفه اشكرك ازاي علي كلامك ليا لما كنت زحلانه

fnoonh يقول...

زيمايكون بتحكي قصتي يا بسمة انا كمان ساكنة ومغتربة في السعودية بس انتي فين في السعودية

zainab يقول...

إزيك يا بوسى
وحشانى يا قمر
معلش اتأخرت عليك بس غصب عنى
البوست جميل قوى فكرنى بأيام المدرسه أيام الثانويه أيامى أنا وصاحبتى
أنا فى انتظار الباقى

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

فارس القمر :
انت بتقول عايز ترجع المدرسه وانا عايزة اخلص منها بجد تعبت منها
بس يمكن لما اخلص هشتاقلها بعد كدا
كل الناس بتقولي كدا
....
ومن ناحية موضوع ماما متخفش ساعات بتصحيني بالبخاخه بتاعة المكوى بتبخ بيها على وشي ساعتها بتنرفز آخر نرفزة
....
لا عادي اتكلم على راحتك
شكرا لمرورك
ابقى شرفني دايما

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

marmar :
هيهيهيهيهيهيهيي ياعيني عليكي شربتي المقلب يلا تعيشي وتاخدي غيرها
ههههه

والله محصلش حاجه مشيت وسبتها بس هي دايما تتهمني كدا
مش عارفه ليه نقرها من نقري
اوكى اكيد هشوف الوكيله صفاء عشان اقارن هههه
شكرا ياحبيبتي على مرورك

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

كاتب مصري :
شكرا على مرورك شرفتني

اه احنا في السعوديه

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

مولان :
هو في زي المدرسه وقرفها بس مع كدا والله فيها حاجات حلوة بس قرفها اكتر من الحلو اللي فيها مش كدا
ههههه

متشكرنيش ولا حاجه احنا زي الاخوات

وابقي طلي عليا واسألي

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

fnoonh :
اه احنا المغتربين نسخ كربون من بعض مش كدا هههههههه
ربنا يصبرنا على الغربه
احنا في الشمال
...
شكرا على مرورك ياسكر

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

zainab :
حبيييييييييييبتي زوزو
اهلا اهلا ياااااااه اخيرا وصلتي
وحشتيني أوي
لا ولا يهمك بس متتأخريش تاني مش هدخلك هههههه
بجد اوعي تتأخري تاني يا ابله مش كدا بردو
ولا ايه رايك
يا ماما الصغيرة
المدونه كلها منورة

DR.HAMAS يقول...

ما شاء الله على حضرتك

أعجبنى كثيرا الذكر و الإستغفار

ربنا يثبتك على الإيمان

كل مرحلة و لها مشكلاتها

مرحلة الجامعة أكثر انفتاحا .. لكنها أكثر خطورة

عيشى فترتك

و استمتعى بأفضل ما فيها

و أتمنى ربنا يوفقك و يعينك

و على فكرة

أنا مش بطلت أزورك

أنا بقالى حوالى 4 أيام مش بدخل المدونة بتاعتى أصلا

كنت مشغول جدا

و لسة داخل حالا

ممكن تلاحظى انى لم أرد على التعليقات فى مدونتى منذ أيام طويلة

فأرجو المعذرة

ربنا يبارك لك و يكرمك

و دمتى صاحبة أخلاق و دين




د.حماس

zainab يقول...

ربنا يخليكى ليا يا بوسى
أما أشوف هتبعتى الصور امتى؟
أنا مستنيه

zainab يقول...

أفهم من كده لو اتأخرت مش هتدخلينى
هانشوف
ايه ده و كمان بتقولى عليا ماما؟!!!
يا بنتى أنا لسه صغيره
ماشى

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

DR.HAMAS :
ربنا يكرمك يا DR.HAMAS

ربنا يسمع منك

ربنا يقدرني ويقدر الناس على المحافظة على الأذكار والاستغفار والذكلر عموما

كل مرحلة و لها مشكلاتها

مرحلة الجامعة أكثر انفتاحا .. لكنها أكثر خطورة
.....
يلا ربنا يصبرنا عليها اخر سنه

شكرا على النصيحه
....
لا ولا يهمك ياDR متعتذرش مفيش مشكله انا كنت
فاكرة انك بطلت تزورني عشان بطلت اكتب لفترة
...
من غير ما أشوف تعليقات حضرتك انا مصدقه

....
ودايما نورنا بوجودك

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

zainab :
ههههههههههههههههه
عارفه انك صغنونة عشان كده بقولك ماما الصغيرة
مش عاجبك ولا ايه

لو اتأخرت هقفل الباب واخليكي تخبطي لغاية بكرة
ههههههههههه

انا بعتلك الصور ياستي يارب تعجبك

وتاني مرة اوعي تتأخري أنا نبهتك
هقفل الباب
وقد أعذر من أنذر ههههههههههه

SemSem يقول...

اول زيارة ومش الاخيرة باذن الله
ياسلام على ايام المدرسة وايام الدراسة كلها
منتظر باقى القصة ومتابع الامر

تحياااااتى
ادعوكم لزيارة حواديت

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

SemSem :
حللت اهلا ووطئت سهلاً
....
اهلا بيك المدونة بترحب بيك
ان شاء الله هكمل الحكايه

وان شاء الله بإذن الله اكيد هزورك في المدونه
شكرا على مرورك الكريم

رؤية يقول...

اتدرى ان المذكرات اليومية رغم انها روتينية ومتكررة الا انا تتسم بنوع من البساطة المحببة والتى تشعر القارىء بانه قريب من نفس الكاتب

اشكرك على البوست دا
واوافقك الراى فى زى المدرسة
فلم احبه يوما... ابدا
لكن الله عفا عنى الان وتخرجت من الكلية واحضر الماجستير...
عقبالك


تحياتى لك

Rzalp يقول...

هو فيه ايام حلوة زى ايام المدرسة
ابدا والله
دى اجمل ايام
وايام الجامعة اقل جمال من ايام الثانوية
والجيش بقا
احلى منهم الاتنين
المهم ربنا يوفقك وتنجحى
ومدونتك راعة
وايمانك قوى
تحياتى

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

Rzalp :
اهلا بيك
نورتنا بزيارتك
يارب متكونش الأخيرة
شكرا على مرورك

arsenalwy يقول...

فكرتينا بالذى مضى


بس ده مش صحيان دى معركة حربية
ههههه

تحياتى

غير معرف يقول...

السلام عليكم ..... بسبوسة ... أرجو أن تكملى الحكاية إن أردتى .... شكراً على مرورك فى مدونتى المتواضعة ... وكذلك على التعليق .. مع أرق امنيات السعادة

marmar يقول...

فينك يا بت مستخبيه ليه هههههههههههههههههههههههه بتذاكري يا مسكينه هههههههههههههههه معلش معلش بكره تكبري وتدخلي الكامعه ومتذاكريش خالص الا في المناسبات
حبيت بس ارخم عليكي قصدي اسلم عليكي
ذاكري يا بت ذاكري
طمنيني عنك وعن اخبارك يا فااااشلة
ههههههههههههههههههههههه برفع من روحك المعنويه اهو اي خدمة

سلام يا كبننة

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

arsenalwy :
والله صعب اللي يكون سهران يصحى بدري
عشان كدا بتحصل المعركه الحربيه

شكرا على مرورك الكريم

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

يوميات مصرية :
وعليكم السلام
ان شاء الله

شكرا على مرورك

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

marmar :
اه بزاكر اشمتي اشمتي ربنا هيوريكي
اخ ياغلسه عايزة ترخمي كمان
يابت بطلي تقوليلي فاشله
انا سطورة
اللي انت بتعمليه دا مش رفع روح معنويه دي غتاته هههههههههههههه

اجري يابت احسن آجي اضربك

marmar يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههه لا ولله بحب ارخم عليكي يا عسسسل بس
ذاكري ربنا معاكي يا سكرة
وهبقى ادعيلك وانا بصلي بس من غير مص دم والنبي ههههههههههههههه ده اللي حيلتي يا بت
ذاكري ذاكري يا شطووووووووورة انتي
عشان اجبلك مصاصه لما تنجحي
سلام يا سكرة