BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

بوسي

5/11/2009

..~~** مازلتــ طفلــة **~~..

..~~**مازلتــــــ طفلـــــة**~~..



ما زلت أرى نفسي طفلــــةً صغيـــرة.
انظر حواليـــا نظــرة خالية من الحقد والغيرة.
لكن يحمل قلبي الصغير هموماً كبيرة.
ماعاد يتحملها ولكنها الدنيا تمشي على تلك الوتيرة.
يومي السعيد تسرقه مني أيام الحزن والحيرة.
فراق وجفاء ظلم وعداء وأحاسيس كثيرة.
بداخلي محبوسة تلك الطفلة الأميرة.
تعاني فكرة التَنَكُرِ المريرة.
تنكر في جسد فتاة كبيرة.
تخفي برائتها كي لا ينتقد الجميع عفويتها الأسيرة.
بلهاء نعتوها وبالغباء وصفوها.
فطبعي غلب تطبعي وطفلتي بداخلي غلبت تنكري.
تعلم أني أعشقها وأهيــــم بها .. أحترمها وألبي رغباتها.
فسرت على درب الطيبة دربها.
أواجه صعوبات الدنيا أتصدى لها.
أقول لهم أحبتي لاتلوموني على تلك الطفلة الصغيرة.
لا تلوموني فهي مابقي لي من دنيانا الحقيرة.
مازلت طفلة وإن طال بيا الزمان.
وتغيرت ملامح وجهي الفتان.
ورأيت شيب شعري في كل مكان.
مازلتــ طفلــــة.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ


في ليلي فكرت لما الدنيا تحوي أناس يختفون وراء أقنعة الزيف الخادعة المزينة بالطيبة المصطنعة


حتى أعياني التفكير


فبكيت حتى ارتوت وجنتاي بدموعٍ تواسيني


ولكني لملمت دموعي وأسلمت جفني المحمرين المرهقين لنوم قلق


كي أعيش في عالم الأحلام حيث هناك لكل إنسان طفله الصغير يمنعه من كل تصرف حقير ويوقظ فيه الضمير ...
وحل الظــــــــلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نعم بداخلي طفلة تصرخ تتمنى أن أمنحها حريتها لذلك أطلق لها العنان وأتجاهل أي قول مهما كان
حمقاء كنت أو خرقاء حتى ولو وصفوني بالغباء
سأظل كما أنا بريئة نظرتي بريئة
ظني خالٍ من الشكوك الدنيئة
وإن جرحت أو عوملت أسوء معاملة
فلن أقابلها إلا بالصبر والمسامحة

ــــــــــــــــــــــــــــ



تلك كلمات خطها قلبي الصغير ليست بالإبداع ولا الكفاءة الأدبية
ولكنها بضع من خواطري المشتتة التي سترى النور يوماً ما بإذن الله
فمشوار الألف ميل يبدأ بخطوة...


ـــــــــــــ


طبعا أنا كنت وعدت دكتور ياسر إن ليه هدية عشان هو كان أول تعليق عندي في البوست اللي فات

ودي سلة شوكليت بالهنا والشفا يادكتور


وكل واحد يعلق عندي اول تعليق ليه هديه


(يعني فكرة لذيذه كده سرقتها من صاحبتي إيمان الهبلة ههههه)

يلا وروني شطارتكم




ألقــــــــــــــــاكم أحبتي في الله
تحيـــــاتي

26 التعليقات:

ادم المصرى يقول...

اكيد يا بسمه

خواطرك جميله

نفسك تعملى حجات كتير بس الناس ببص ليكى على انك كبرتى على كدا وانتى ما زلتى طفله بداخلك نفسك تعملى كل حاجه ذى زمان بس عيون الناس مش بترحم حد الا وكان عليها تعليقات من كل انسان

احلامك طموحاتك هتحققيها ولكن يجب يكون عندك الشعور والامال انك فتاه وحيده بين كوم من الرمال ولا يوجد من يواسيها ظنى ذالك حتى تعرفى طريق حياتك الداخليه
بأذن الله هتعملى الى انتى عيذاه من غير تعليقات من اى حد وانتى لسه طفله بس متنسيش ان حتى الطفله ينظر اليها الناس

ولا ترحم من اعين احد

هذا مجتمعنا

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

بسومه
حبيبتى
وحشتنى موووووووووووووووووووت والله العظيم
أخبارك ايه يا حبيبتى
يارب دايمآ بألف خير وصحه
وأشوفك دايمآ متألقه وسعيده
أيه بقا البوست الجامد ده
بجد رقيق قووى
ربنا يهنيكى ويسعدك
منتظراكى عندى
سلالالالالالالالالالالالالالالالام
أختك إيناس

شيماء جمال(شيمو القمر) يقول...

وااااااااااااااااو
كلامك حلو قوى
وفيه حاجات كتيرة قوى من اللى جوايا
حتى الآن مش قادرة أصدق إن عندى 22 سنة
ولا قادرة أقتنع بذلك
حاسة إنى لسة صغيورة
وتصدقى عمرى ما بيهمنى أى كلام يتقال
بفضل زى ما أنا صغيرة
وبلعب وبتنطط وبروح وأجى وأضحك وأقول نكت وأدلع على بابا
وأكل مصاصة
مجنونة كده مسمينى صحابى
وانا حابة ده
ومش مضايقنى
عيشى اللى أنت حساه ولا تصنعى وجها للتعامل مع الناس
تعاملى بقلبك وعقلك واحساسك هيحبوكى الناس
ربنا معاكى
تحياتى
شيمو القمر

عاشقه الرومانسيه يقول...

ايه ده بقىىىىىىى؟
انتى عامله اشراف على التعليقات هنعرف منين بقى مين اول تعليق؟
عااااااااااا
تعالى للبوست

كل واحد فينا فعلا فيه طفله بريئه جواه
وسبحان الله النهارده كنت باكلم زميلتى فى الشغل على الطفله اللى جوايا دى

عرفتى تعبرى عن وجودها بطريقه رااااائعه

تسلم ايدك ياقمر

(Joudy) يقول...

أحلى حاجة فى الانسان طفولته وبج لو حافظ عليها وخرج من الدنيا دى بنقاء طفولته فهو ده فعلا اللى يطلق عليه معجزة ومش عيب ان الواحد بحب الطفل اللى جواه ولا حتى يفتح له الباب لو كل حد فكر انه يرجع طفل هتلاقى الناس صريحة مع بعض وبتقول الصدق واللى يقول عليكى انك فيكى من الغباء بلاش تسمعيه لأنه مش فاهم معنى براء الأطفال

-----------------

كلامك حلو يا بسومة جميل بس بلاش التشاؤم تمام

-----------------

دمتى بكل خير وسعادة وهنا وراحة بال

يوميات شاب منوفى يقول...

اول زيارة ومش الاخيرة انشاء الله
كلامك جميل وداس على الوجع انا حاسس ان عمرى وطفولتى اتسرقت من نفسى ارجع طفل تانى زمان كنت بحلم ابقى كبير دلوقتى انا غبى انى حلمت الحلم دة تقبلى مرورى

بسمة انور يقول...

نصايتى

ايه يابنتى احنا مش اتفقنا انو خلاص مفيش حزن

انت كده اجمل واحلى لانك احلى طفله
وانا بموووت فى برائتك
خليكى كده علطول طفله بريئه بس من غير حزن ومتنسيش انك ليكى حقوق طفولتك متمنعكيش منها

بحبك يا انا

بسمة انور يقول...

صحيح يابت
دة انا كاتبه خاطرة شبه دى وكنت هنزلها بعد اما اخلص امتحاناتى
حرقتيه عليا
يالهووووى يانس فى البت اللى هيا نصى دى
والله كاتبه واحده شبة ونفس مضمونة خالص
طب قوليلى اعمل ايه بقى
هههههههه ربنا يخليك ليا يا احلى طفله

بحبك اويات كتيرة جدا خالص

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

بسمة

اعجز عن التعليق
عبرتى باحساس عالى جدا
حاسة بكل كلمة قلتيها اكتر من اى حاجة تانى فبداخلى طفلة ايضا

لا استطيع ان اعبر عنها بافضل من هذة الكلمات

اسمحيلى اخد الصورة واللينك
و اضيفهم عندى
من اجمل واعمق واصدق ما قرئت

وان شاء الله الحق اول تعليق مرة
انا عايزة شيكولاتة من دى
:D
تقبلى مرورى

MǿиY El-Shreef يقول...

جمييييييييله اوي اوي يابسوم

انتي يابنتي افكارك ماشاء الله كبيره اوي

طفله ازاي بقى

حاولي تحبي كونك كبيرة حتى لو انتي من جواكي طفله زي مابتقولي

عشان ماتحسيش انك لما تكبري بتبقيمجرد قناع تقيل عليكي

كلامك جميل بجد وحقيقي

ربنا يحميكي وسلمي ع البت اختك

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

كل واحد فينا بيدور علي بقايا الطفل جواه
علشان هوه منبع الفطرة والطهر والنقاء
خاطرتك جميلة
وفيها حاجات كثير حلوة أوي
وفكرتها كمان رائعة

شكراً علي الهدية

MaNoOoSh يقول...

اوعى تتنازلى عن الطفلة دى مهما حصل ومهما قابلتي من ناس لابسة اقنعة
خليكي زي منتى يا قمر

المعتصم يقول...

بسصم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وزيرة السكافه حدانا
تحياتى
عامله ايه يابسمه فى المذاكرة ؟؟
يارب تكونى تمام انتِ وشوشو
الخاطرة دى جميلة جدا
مافيش احلى من الطفوله ببرائتها وطيبتها
انا كده هحسدك عليها
بس ياريت ماتسمعيش لاى كلام للناس اللى بينتقدوكى وتحافظى عليها لانها حاجه جميله جدا
تقبلى مرورى وتحياتى
ودمتِ بكل خير وود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ساره يقول...

عيشي طفولتك ياقلبي
وبدري على سماع نقد الناس
مادام بابا وماما موجودين
ان شاء الله مارح يكون فيه يوم حزين

انا ماعشت طفولتي واللي حصل اني لسه حاسه نفسي طفله خصوصا لما اجي اشتري حاجه الذوق الطفولي يطلع

انا كنت كاتبه خاطره عن هذا الموضوع اسمها كان ودي

احبك في الله يا اختي الصغيره

امـنــيــتــي يقول...

والله حرام شرعا

المفروض الي اخر تعليق ياخد هديه

لو عرفتي السبب حتقولي والله معايه حق

الكهربا عنا زي الزفت بتيجي نص يوم

وعبال منتي تكوني كتبتي الموضوع بيكون راح نص اليوم

وبقي انا اخر تعليق مش حرام

بجد ربنا يحقق امانيكي ويوفقك وينورلك دربك

ويجعل الفرحه ما تفارق عيناكي يا بسمه صلاح
امين......

تووووت توووت تووووووووووووووووت

تم انقطاع الكهرباء

غير معرف يقول...

مرحبابسومه دنا قريت موضوعك بصراحه اوى اوى بكتني انا حاسه اني لسه صغيره بس الكل بيحس اني كبيره لا بس الحمدلله زوجي بيحزن عليه فيحب ينفذلي اللي بطلبه هههههههههههههههههههههههه خاصة في الغربه ياي بحس اني بيحزن عليه حببتي دنا لسه مطبقه 22والكل بيشوفني كبيره يالله ربنا يعننا تقبلي مروري أم عمر معلمة مادة قراءات

أبو الشمقمق يقول...

زوارك الأكارم لم يبقوا لي شيئا أضيفه فهنيئا لك بهم ولهم بك
أبو الشمقمق

Unknown يقول...

طيب والتعليق ال18
ملووووووش ولو حتى
شوكلااتييه واحدة بس:(

Unknown يقول...

طيب نص واحدة حتى!

Unknown يقول...

طيب ربع واحدة :(

Unknown يقول...

مفيش فايدة يظهر
خيرها فى غيرها :(
المهم عايزة اقولك
ما تزعليش نفسك ابداً
انتى عندك 17سنه بس
دى لوحدها تخليكى
فرحانه على طووول
اسألينى انا :(
الحزن والزعل قاعدين
مش خيخلصوا لكن سن ال17
مش حيجى تانى حبيبتى
فاهمانى يابسوووومة:)

Unknown يقول...

اقولك تصبحى على خير
وكمان صباح الخير
سلاااااااااام

arsenalwy يقول...

الطفلة البريئة

خاطرة جميلة فكل انسان منا بداخله طفل ينتظر الوقت المناسب لكى يخرج

دايما متألقة

Kiara يقول...

بداخلي محبوسة تلك الطفلة الأميرة

***********

انتي اجمل طفلة شفتها في الدنيا

وياخسارة ماليش هديه
عااااااااااااااااا

غير معرف يقول...

بووووووست اكثر من راااااائع

ماشاء الله عليكي

من بدري وانا بحاول اعلق عندك لما شفت البوست التحفة بس حظك الكهربة قطعت D:

باحييك على الابداع الراقي

دمتي بالف خير حبيبتي

Unknown يقول...

انا بصبح وامسى
يابسووووووووومة
ياأمورررررررررة
شدى حيلك ياسكر
الامتحانات قربت
ربنا ينجح الجميع
يــــــــــــارب.