BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

بوسي

2/21/2009

أحبكم في اللــــــه

والنبي
وحياتك
والنعمة
وحياة أغلى حاجة عندك
وديني
والكعبة
وغلاوتك.....الخ
ناس كتير مننا بتتفنن في الحلفان ومش أخدين بالهم إن الحلف ليه ضوابط يعني المفروض منكترش من الحلف لإن ربنا سبحانه وتعالى قال:((ولاتطع كل حلاف مهين)) سورة القلم.
مش عمال على بطال نقول (واللـــه_وربنا_قسما بالله)
فما بالكوا بقى باللي بيحلف كتير وهو واقع في الشرك..
ياجماعة عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ:(( إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ، لَا يُلْقِي لَهَا بَالاً، يَهْوِي بِهَا فِي اَلنَّارِ، أَبَعْدَ مَا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ ))
يعني الحلف بغير الله اللي منتشر قوي بينا وبكثرة دا شرك أصغر والشرك دا مش معناه أنه أصغر يبقى نتساهل بيه دا هو بالذات اللي ناخد بالنا منه لإن هو الطريق اللي بيوصلنا للشرك الأكبر اللي هو سبب في الخروج من الملة وصاحبه مخلد في النار إذا مات من غير مايتوب من الشرك الأكبر ..
عشان كدا ياجماعة لازم ناخد بالنا من كلامنا أنا بقولكوا كدا لإني بحبكوا في الله وبخاف عليكوا
ومحدش يخلي الشيطان يلعب في راسه ويقعد يوسوس ويقول لنفسه أنا مقدرش أسيب الحلف دا أنا متعود وأنا مش قصدي بيه إنه يكون شرك أنا نيتي صافيه إنما الأعمال بالنيات... لا لا طلعوا وساويس الشيطان دي من راسكوا وخافوا على نفسكوا..
قال ابن عمرو رضي الله عنهما لا يُحلف بغير الله فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:(من حلف بغير الله فقد كفر أو أشرك)
وكمان حاجات كتير بنقولها فيها شرك من غير ما ناخد بالنا
زي اللي يقول: عمايل إيديا وحياة عينيا_ممكن تستبدلوا حياة عنيا دي بأي كلمة تاني
كمان اللي بيقولوا:لولا ربنا وفلان _دا من بركات ربنا وبركاتك .. فإنت كدا بتساوي العبد بربنا بسبب الواو دي ممكن تقول لولا ربنا ثم فلان
لإن ثم معناها التريب والتراخي بتخلي العبد تابع لربنا مش معاه وبيساويه
غير الشرك بقى في كلام تاني زي مثلا الواحد لما تحصله مشكله يقول :يارب أنا ليه بيحصلي كدا
أو لما حد يسمع إن في حد حصلتله مصيبه يقول: حرام والله ميستاهلش دا كويس هو عمل ايه عشان يجراله كدا
والكلام دا فيه اعتراض على قضاء الله وقدره الواجب علينا الصبر ولو حصلت مشكله نقول : إنا لله وإنا إليه راجعون..اللهم أجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منها..
وكتير كلام بنقوله ياريت ياجماعة ننتبه لنفسنا وللسانا
وياريت الكلام والنصيحة دي متوقفش عندك لأ انصح قرايبك واصحابك وكل الناس اللي بتحبهم لو بتخاف عليهم وعايزلهم الخير وربنا يأجركم إن شاء الله
وآسفة على الإطالة
اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات
~~~~~~~~~~~~~
ألقاكـــــــــــــــــــم

30 التعليقات:

لجين أبو الدهب يقول...

بيقع كتير من المسلمين فى الخطأ ده ..

جزاكِ الله خير الحبيبة بسمة على التذكرة ..

ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ..

دُمتِ بخير ..

marmar يقول...

تعرفي الواحد الي معتاد على كلمة معينة صعب بجد يغيرها وفي ناس عمال على بطال بتحلف سواء صح كلامهم او غلط المهم يقنعوا الي ادامهم بكلامهم ورأيهم
ربنا عافينا من زلة لساننا
وحشتيني يا ذئبة كبننة
ادعيلي جهازي يتصلح عشان بايظ ووديتو الصيانة ادعيلي

Unknown يقول...

اه والله عندك حق يا بسمة ربنا يكرمك ع التنبيه ده ويجعله يارب في ميزان حسناتك
مودتي

Unknown يقول...

لا وفى البعض كمان يمسك الكف ويقول "وشبكة العشرة دى" ههههههههههههههه بقينا فنانين فى اختراع الحلفان
بجد تكرمى على البوست الجميل دا والمدونة جميلة وانا اول مرة ادخلها وبإن الله مش هتكون اخر مرة وهتاعبها من الأن
اسلام

دينا حامد يقول...

كتير مننا للاسف متعودين على الكلام ده
انا عن نفسي بحاول اقلل منه وبحاول اخد بالي اكتر وانا بتكلم
شكرا ليكي على البوست جدا ربنا يكرمك عليه


التاج اللي عندي انا بهديه ليكي وهستنى اجابتك عليه

تحياتي

blue-wave يقول...

لا حلفان بغير الله
اجدتى

محمود ابوالعزم يقول...

بجد جزاكي الله خيرا على فت انظر
فيه حاجات انا كنت بقولها وانا مش واخد بالي
جزيتم الجنه

zainab يقول...

حبيبتى بوسى

وحشانى على فكرة العريس ما خادنيش منكم ولا حاجه هى بس الظروف النت بيفصل و عزومات و غيره انتى عارفه بأه

بالنسبه للبوست جزاك الله خيرا على التذكرة حبيبتى

و فعلا كتير منا بيقع فى هذه الأخطاء دون أن يدرى


ادعيلى يا بوسى

تحياتى

Heba Sayed يقول...

السلام عليكم

والله الاية الكريمة دى على طول حطاها على الايميل عشان اذكر الناس بيها

( ولا تطع كل حلاف مهين * هماز مشاء بنميم *مناع للخير معتد أثيم )

صدق الله العظيم

ياريت بيحلفوا كتير وعمال على بطال ده فى ناس بتحلف كتير كذب

اللهم احفظنا

بوست رائع ومدونة رائعة

دمتى بخير

romansy يقول...

هنعمل ايه فى الناس دول بقى
شغالين حلفان ومش مقدرين شئ ابدا

ادم المصرى يقول...

جزاكى الله خيرا واذا سئلك عبادى عنى فأنى قريب اجيب دعوه الداعى اذا دعان
صدق الله العظيم

جزاكى الله خيرا

من حلف بدون الله فقد اشرك

وكفاره الشرك

لا اله الا الله

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أختى بسمة
تحياتى
الموضوع حلو خالص
لاننا فيه مننا كتير جدا بيقعو فيه من غير مايعرفو وبقيت عاده ومحدش واخد باله ان ده غلط
انا شخصيا احيانا بقع فى كده
بس الحمد لله بنحاول نصحح ده
وعلشان كده انا وواحد صاحبى بقينا لما يكون فيه موضوع وممكن الواحد يحلف فيه نقول من غير يمين كذا وكذا علشان حتى لو الواحد معملش الحاجه دى مايبقاش كداب ومايبقاش عليه ذنب
بوست جميل
تحياتى ودمتى بكل خير وود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بنوتة يقول...

السلام عليكم
فعلا عندك حق هي للاسف بتبقى عادة سيئة غير مقصودة
ربنا يرحمنا
وجزاكى الله خيرا
تحياتى ليكى

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
~~~~~~~~~~~~
لجين أبو الدهب :

وجزاكي يالوجي ياحبيبتي
امين يارب
وميرسي على زياراتك الدائمة ليا
يارب كدا على طول
نورتيني
~~~~~~

marmar :

ململ حبيبتي وحستيني كدا كدا كدا
يارب جهازك يتصلح
وبدعيلك والله ربنا يسعدك حبايبي ميوصونيش على الدعاء
اومال انتي مستولية على جهاز مين؟؟؟
ها ياحرامية؟؟
اعترفي احسنلك ههههههه
اه والله ربنا يعافينا من زلة اللسان
وربنا يهدي الجميع
الحلف كذب دا قمة الاستهانه بربنا
نورتي يابت
~~~~~~~~

كاتب مصري:

جزاك الله خير ياأستاذ إبراهيم
اجمعين يارب
شرفتني بمرورك الكريم
~~~~~~~~

اصحى يا مصر : اسلام ديو :

ههههه أول مرة أعرفها دي
استغفر الله فعلا بقينا فنانين في اختراع الحلف
ربنا يهدي
وشكرا لمرورك
وهدونتي مفتوحه في اي وقت
اهلا وسهلا بحضرتك
شرفتني بمرورك
~~~~~~~~~

دينا حامد:

ربنا يخليكي يادندن ياحبيبتي
وشاطرة انك بتقدري تبعدي وخليكي كدا لحد ما تتعودي انك تتكلمي من غيرة

وورطيتني بالتاج بس على فكرة حاجه تحسبلك في تاريخ مدونتي العظيم
ههههههههههه
خدتي بالك من (العظيم)
انتي اول وحده تهديني تاج ربنا يستر واعرف اجاوب
نورتيني ياحبيبتي
~~~~~~~

blue-wave :

كفيت ووفيت خير الكلام ماقل ودل
جزاك الله خير
شكرا لمرورك
شرفتني
وان شاء الله ازور حضرتك
~~~~~~~

طائر ٌ بلا أجنحه :
وجزاك
الحمد لله اني افدت حضرتك
ربنا يثبتك على ترك الحلفان دا
شرفتني بمرورك
~~~~~~~~

zainab :
مامتي الصغننه ايوه ياسيدي ياسيدي
طيب بلاش قر بقى
ربنا يكتبل كل خير وسعادة ياأحلى زوزو في الدنيا
وبعدين متوصنيش انا بدعيلك من غير ماتقولي ياحبيبة بسومة
نورتي المدونه يازوزو
~~~~~~~~~

Heba Sayed:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ما هي دي المصيبه الكبيرة ربنا يهديهم ويحفظنا

والله فكرة حلوة ربنا يأجرك عليها
وميرسي دا من زوءك يارب متكونش زيارتك الأخيرة
نورتيني بمرورك
~~~~~~~~~

romansy:

احنا نعمل اللي علينا ننصحهم ونوجهم وندعيلهم بالهدايه
وممكن نستخدم اسلوب الترغيب ولو منفعش نستخدم اسلوب الترهيب
شكرا لمرورك ياأستاذ أحمد
من زمان مشرفتنيش
~~~~~~~
ادم المصري:

جزاك الله خير على الإضافه دي
أنا فعلا نسيت اكتب الكفارة
ربنا يكرمك على التذكرة
شكرا لمرورك الكريم
شرفتني
~~~~~~~~

المعتصم:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
احسن حاجه الصديق الصالح اللي بيعينا على الخير ربنا يؤجركم على تذكرتكم لبعض
شكرا لمرورك
نورتني أخي المعتصم
~~~~~~~

بنوتة:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك يابنوته
ربنا يحمينا
انا كنت دايما لما تحصلي مشكله اقول انا بيحصلي كدا ليه
بس الواحد لازم ياخد باله
نورتيني ياسكرة
~~~~~~~~~~~~~~~~
ربنا يهدينا جميعا للي فيه الخير والصلاح

****بسمـــــــه***

Mohamed S. AbuTaqiya يقول...

السلام عليكم

المشكلة هون مو بالحلفان المشكلة الاكبر الحلفان بغير الله

يعني مثلا بمصر اكتر شي انا بشوف بحكو والنبي يعني بحلف كتير وكمان حلفان محرم

جزاكي الله خير

انا بحلف بس بحكي بالاغلب والله ههههههه

سلام

محمد صلاح يقول...

الموضوع وقع فيه كتير من المسلمين والمفروض كل واحد يعرف حد بيعمل كدا ينصحه لك كل الشكر يا استاذة بسمة ودي من المواضيع المهمة جدا والمنتشرة بشكل كبير وشكرا على النصح



دمتي في تألق

منــار فايد يقول...

ازيك يابسمه..انا خدت جوله سريعه كدا وبصراحه عجبيتني بس عليا امتحان واكملها ان شاء الله في وقت تاني.....
شد حيلك في المذاكره وهتنزلي مصر امته عشان تنورينا؟؟؟
على فكره انا كنت في السعوديه برضو في الرياض عشت فيها اجمل حياتي بجد...بس انتي منين بقى في مصر عشان نبقى اصحاب؟؟؟

منار فايد

اقصوصه يقول...

قعلا معاج حق

اشيا وايد خاطئ

انتشرت بيننا دون وعي

تدوينه مفيده

جزاك الله كل خير :)

إشراقة أون لاين يقول...

أختى بسمة سلام عليكم ...أنا أول مرة أدخل مدونتك ...لكن بصراحة من المدونات المعدودة على الأصابع فى روعتها ...وكمان موضوع الحلف ناس كتير بتقع فى السقطات دى وده بسبب الجهل اللى أصاب الناس كلها ..إن اخوف ما أخاف عليكم عابد متهتك أو جاهل متنسك ودى جملة عمر بن الخطاب رضى الله عنه..أتمنى تواصلك اخوك محمد شعير

fL0weR-giRL يقول...

ايه العسل دا

انا اخدت الحجات دي في السعوديه في التوحيد في الصف الثالث الثانوي

المشكله ان هنا في مصر الدين مش ماده اساسيه وبيحتوا الدين مع العربي ايام الأمتحانات عشان كدا الطلاب بيستهونوا با مزكرته استغفر الله يعني بيخافوا من المواد الي في المجموع ويزاكروها والي مش في المجموع مش بيزكروها ودا عيب كبير جدا جدا جدا

الواحد لازم يتعلم من صغروا عشان مايتعودش علي الحاجه دي وتبئي كعادة ليه وصعب انه يسبها ودينا اللي هاينفعنا في الأخر مش العربي ولا الرياضيات ولا ولا ولا

لااله الا الله محمد رسول الله

فعلا كلامك كله مظبوط ياجميل والواحد بيقول حجات كتير ومايعرفش انها حرام
والشرك دا من الكبائر يعني ربنا يحفظنا صاحبها علي النار

ربنا يرحمنا كلنا من النار وبا النسبه بقي لموضع الي بيحصلوا مصوبه والناس تقول عليه انه عمل ايه في دنيته والكلام الفاضي داه داه كله عبط وقله ايمان

لازم الواحد يعرف ان ربنا باليه با الحاجة ديه عشان يختبره ولما يكون صبور ويرضي با اللي ربنا قدره له ربنا والله بيكفئوا في الأخرة وكمان ربنا بيخرجوا من المشكله دي بفرحه كمان

وفعلا في امثله كتير حرام يالا عادات جاهليه بينقلوها الأجيال لبعض

ربنا يرحمنا ياااااااااااااااااااااااارب برحمته الواسعه

وفي السلام ختام ياعسل


*_*

zainab يقول...

حبيبة قلبى بوسى

وحشتينى والله قوى قوى

أنا لسه جايه من عند معتصم و ريمان قلت أعدى عليكى عشان ماتزعليش منى

قوليلى انتى بتفتحى الماسنجر امتى عشان أكلمك

تحياتى

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

smart_mody :
~~~~~~~~~~~
اه ما هي دي المشكله
ومشكلة الناس انها خلاص بتقول دي عادة واحنا مش اصدنا شرك
بس هي كلمه في اللسان
ربنا يهدي
بجد شرفتني بمرورك

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

محمد صلاح :
لا شكر على واجب يا أول
ايوة ياعم
مبرووووووووك
النجاح
ربنا يوفقك دايما ياأغلس محمد سوري أحلى محمد
نورتيني ياحلو انت ياحلو

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

منار فايدك:
نورتيني يا منار
اهلا بيكي في اي وقت ربنا يوفقك في امتحاناتك
انا ياستي هنزل مصر في الاجازة ان شاء الله عشان اقدم للجامعه وربنا ييسر
تقريبا كدا في شهر 8 او 7 مش عارفه والله
واحد من الاتنين
انا ياستي صعيديه من المنيا
وتشرف طبعا نكون اصحاب
بجد فرحتني زيارتك اوي

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

اقصوصه :
وجزاكي يا أقصوصة
انت من اول الناس اللي علقت عندي
ياريت يرجع تواصلنا تاني
باينلك حبوبه اوي
نورتيني بجد

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

إشراقة أون لاين :
وعليكم السلام أخي محمد
جزاك الله خير
ربنا يقدرنا تكون مدونه نافعه
واتفضل في أي وقت اهلا بيك
هتنورني
وانا بردو هتواصل مع حضرتك ان شاء الله

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

fL0weR-giRL :
انتي يابت مش وراكي امتحان
ايه الاهمال دا
روحي يابت ذاكري
وبطلي لف ودوران في المدونات
لما نشوف اللي بيني وبيسنك النتيجه يافالحه
ههههههههههههههه
عندك حق ياحبيبتي
في كل كلمه ما هما عملوا زي المشركين لما قالوا احنا على دين ابائنا
وشوفي بقى ابئهم ودوهم لفين
ربنا يحفظنا
نورتيني يافلاور
اقولك ايه بقى معرفتلكيش اسم
هههههههههه

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

zainab:
ياسلام لسا فاكرة ياهانم زوزو
قلتي تعدي كمان عشان مزعلش
يابت انتي عايزة ضرب عشان تتعدلي
هههههههههه
انتي واجب عليكي تعدي ياهانم
على العموم لما اقعد هرن عليكي طبعا عشان نرغيلنا شويه من زمان مرغيناش
نورتي المدونه كلها

علي محـمــــــد يقول...

ألسلام عليكم

الأخت الكريمه بسمه صلاح ..
هذه المره هي الأولى التي ادخل فيها مدونتك الجميله وانا سعيد بهذا .. تصفحت اكثر من موضوع هنا .. وسعدت لأكثر من سبب ..الأول انني تعرفت على مدونة اخت شوشو هانم :)
ثانياً ان الموضوع هذا بالذات رااائع جداً .. الناس تشرك بالله كل يوم وهم مش عارفين !! وبصراحه مفيش توعيه لهذا الشي بشكل كافي وبالذات في بعض الدول العربيه .. عادي عند بعض الناس انه يحلف بحيات مخلوق وكأنه اعظم شيء ممكن يحلف بيه ..هذي مصيبه كبيره

شكراً على الموضوع النافع

في امان الله

مرهف الاحساس يقول...

أذكروا الله تفلحوا ,,,,